در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

نوال وائلی: «رستگاری از فرانکنشتاین»، ادغام واقعیت و داستان است

نوال وائلی کارگردان نمایش «رستگاری از فرانکنشتاین» با بیان اینکه این اثر ادغام واقعیت و داستان است، می‌گوید برخلاف تصور عامه، توان‌یابان و معلولین دارای توانایی بسیار بالایی هستند و باید این استعدادها را شناسایی کرد و از آن‌ها به خوبی بهره برد.

به گزارش ایران تئاتر، نمایش «رستگاری از فرانکنشتاین» به کارگردانی نوال وائلی از شهر یزد در بخش فراگیر جشنواره حضور یافته است و پنج‌شنبه پنجم بهمن 1402 در تالار هنر روی صحنه می‌رود.

وائلی درباره داستان این نمایش بیان کرد: «داستان ما کاملا واقعی است و درباره شخصیت یوزف منگله است که در زمان جنگ جهانی دوم به هیتلر بسیار نزدیک بود. زمانی که هیتلر در جنگ سربازان بسیاری را از دست می‌دهد، با مشورت و به پیشنهاد این پروفسور، دستور می‌دهد تا معلولین را جمع کنند و از بدن آن‌ها برای کمک به سربازان استفاده کنند، چراکه فکر می‌کرد معلولین تنها مصرف‌کننده هستند و هیچ فایده‌ای ندارند. از آنجایی که داستان بسیار شبیه به هیولای فرانکنشتاین بود، بنابراین این دو را با هم ادغام کردیم و یک کار فیزیکال از آن استخراج شد.»

او ادامه داد: «هر کاری برای خودش ویژگی‌هایی دارد که در سایر آثار دیده نمی‌شود. این کار تنها کاری است که به شکل فیزیکال به صحنه می‌رود و به یک داستان کلاسیک واقعی اشاره می‌کند و این می‌تواند برای مخاطب کنجکاوی‌برانگیز باشد. انسان اگر به قدرت برسد می‌تواند کارهای بسیاری انجام دهد که گاهی اوقات ترسناک است.»

این کارگردان یزدی همچنین درباره بازیگران خود گفت: «این کار شش بازیگر دارد که پنج نفر آن‌ها معلول ذهنی هستند. از آنجایی که در مورد معلولین ذهنی اگر فاصله‌گذاری وجود داشته باشد، باید همه چیز از ابتدا آغاز شود، برای همین ما تقریبا طی مدت یک‌ ماه فشرده تمرین داشتیم تا بازیگران آماده اجرا شدند. کل کار المان و اکسسوار است و از دکور به شکل حجم استفاده نکردیم. علاوه بر این در کل کار دیالوگ داریم و باقی بر اساس موسیقی و فرم پیش می‌رود.»

وائلی در ادامه افزود: «ما جشنواره منطقه‌ای معلولین را داریم و بعد از آن جشنواره بین‌المللی معلولان که چون ردیف بودجه برایش تعریف نمی‌شد چند سال یک بار برگزار می‌شد و حالا هم که دیگر برگزار نمی‌شود؛ بنابراین ایجاد بخش فراگیر در جشنواره تئاتر فجر که به همت اداره کل هنرهای نمایشی و همراهی سازمان بهزیستی رقم خورد، اتفاق بسیار خوبی است برای معلولین، چراکه منجر به کشف استعدادها می‌شود. برخلاف تصور عامه معلولین توانایی بسیار بالایی دارند و باید از آن‌ها به خوبی استفاده شود. بخش فراگیر شامل محدودیت‌های زیادی است به‌خصوص که برخی از معلولین نیاز به همراه دارند و خودشان به تنهایی قادر به انجام کار نیستند و از آنجایی که تعداد نفرات کم است، ما اجازه استفاده از نیرو برای تدارکات در پشت صحنه نداریم. این درحالی‌است که برخی از بازیگران حتی قادر به پوشیدن لباس خودشان نیستند و باید حتما یک همراه به آن‌ها کمک کند و این محدودیت دست و پای ما را بسته است. امیدوارم در سال‌های آینده به این نکات نیز توجه شود تا بتوانیم شاهد اتفاقات خوبی در حوزه تئاتر فراگیر باشیم.»

چهل‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با ریاست کاظم نظری و دبیری مهدی حامدسقایان، از 27 دی تا 12 بهمن 1402 در تهران در حال برگزاری است.




مطالب مرتبط

دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی
دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی

جلسه دهم نقد آثار صحنه‌ای چهل‌و‌دومین جشنواره تئاتر فجر، یازدهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقه‌مندان برگزار شد و مطابق روال این نشست‌ها، سه نمایش مورد تحلیل قرار گرفتند.

|

گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند
گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند

عضو هیئت داوران بخش صحنه‌ای چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر، نمایش‌های این بخش از جشنواره را بسیار متنوع عنوان کرد و گفت نمی‌توان در یک جمله ارزیابی کلی برای بخش صحنه‌ای و مجموعه آثاری که در این بخش حضور دارند، ارائه داد.

|

گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند
گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند

یوسف دادجو، کارگردان نمایش «هزار و320»، که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه رفت، این اثر نمایشی را روایت عشق به وطن، شجاعت و جانفشانی ابوالفضل مجرد فراقی و همرزمانش در مقابل قشون روس دانست.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش صحنه‌­ای جشنواره تئاتر فجر

«خانه‌­های اجاره‌­ای»، تلاشی دراماتیک از مواجهه یک زن با رنج های زندگی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش صحنه‌­ای جشنواره تئاتر فجر

«خانه‌­های اجاره‌­ای»، تلاشی دراماتیک از مواجهه یک زن با رنج های زندگی است

مازیار رفعتی، کارگردان نمایش «خانه‌­های اجاره‌­ای» معتقد است شخصیت اصلی نمایش او زنی بانام «مستوره» است که در دنیای مردانه برای ایجاد صلح می­‌جنگد تا شرایط زندگی‌­اش را بهبود بخشد. درون‌مایه نمایش، تلاشی دراماتیک و نمایشی از مواجهه مستوره با دردهای زندگی است.

|

گفت‌وگو با دبیر بخش فراگیر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

فاطمه فخری: هدف بخش فراگیر، رسیدن همزمان توان‌یاب و مخاطب به نگاهی نو از توانمندی است
گفت‌وگو با دبیر بخش فراگیر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

فاطمه فخری: هدف بخش فراگیر، رسیدن همزمان توان‌یاب و مخاطب به نگاهی نو از توانمندی است

فاطمه فخری، رئیس گروه هنر سازمان بهزیستی کشور، دبیر بخش فراگیر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، برنامه این بخش را تسهیل‌کننده سیر رسیدن افراد معلول از ناتوانی به توانمندی معرفی می‌کند و هدف نهایی این بخش را رسیدن همزمان فرد توان‌یاب و مخاطب به نگاهی نو از ...

|

گفت‌و‌گو با کارگردان راه‌یافته به بخش دانشجویی جشنواره فجر

کیانوش ایازی: تلاش کردم در تولید اثر خود جسورانه عمل کنم
گفت‌و‌گو با کارگردان راه‌یافته به بخش دانشجویی جشنواره فجر

کیانوش ایازی: تلاش کردم در تولید اثر خود جسورانه عمل کنم

کیانوش ایازی، کارگردان نمایش «مرثیه‌ای برای یک مرد مرده» می‌گوید جشنواره فجر می‌تواند برای جمع‌آوری ایده‌های اجرایی با هدف حمایت از تولید آن‌ها برنامه‌ریزی کند.

|

از ساعت 11 تا 22 هر روز صورت می‌گیرد

شورآفرینی مردمی‌ترین بخشِ جشنواره تئاتر فجر
از ساعت 11 تا 22 هر روز صورت می‌گیرد

شورآفرینی مردمی‌ترین بخشِ جشنواره تئاتر فجر

دوشنبه نهم بهمن، چون دیگر روزهای چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، علاوه بر اجراهای صحنه‌ای که تالارها را از تماشاگران علاقه‌مند پُر کردند، هنرمندان خیابانی هم در هشت منطقه از تهران، هنر نمایش را به میان مردم بردند و بر شور این رویداد هنری، افزودند.

|

در آیین اختتامیه چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

پاسداشت حشمت‌الله قاسمی، پیشکسوت تئاتر برگزار می‌شود
در آیین اختتامیه چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

پاسداشت حشمت‌الله قاسمی، پیشکسوت تئاتر برگزار می‌شود

آیین پاسداشت حشمت‌الله قاسمی، هنرمند پیشکسوت تئاتر و سینمای اهواز که در برگزاری جشنواره تئاتر فجر، جوانان تئاتری این سرزمین را تنها نگذاشته و همواره همراه و همدل آنان بوده است، در اختتامیه چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر برگزار خواهد شد.

|

نظرات کاربران