گفتوگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر
نوال وائلی: «رستگاری از فرانکنشتاین»، ادغام واقعیت و داستان است
نوال وائلی کارگردان نمایش «رستگاری از فرانکنشتاین» با بیان اینکه این اثر ادغام واقعیت و داستان است، میگوید برخلاف تصور عامه، توانیابان و معلولین دارای توانایی بسیار بالایی هستند و باید این استعدادها را شناسایی کرد و از آنها به خوبی بهره برد.
به گزارش ایران تئاتر، نمایش «رستگاری از فرانکنشتاین» به کارگردانی نوال وائلی از شهر یزد در بخش فراگیر جشنواره حضور یافته است و پنجشنبه پنجم بهمن 1402 در تالار هنر روی صحنه میرود.
وائلی درباره داستان این نمایش بیان کرد: «داستان ما کاملا واقعی است و درباره شخصیت یوزف منگله است که در زمان جنگ جهانی دوم به هیتلر بسیار نزدیک بود. زمانی که هیتلر در جنگ سربازان بسیاری را از دست میدهد، با مشورت و به پیشنهاد این پروفسور، دستور میدهد تا معلولین را جمع کنند و از بدن آنها برای کمک به سربازان استفاده کنند، چراکه فکر میکرد معلولین تنها مصرفکننده هستند و هیچ فایدهای ندارند. از آنجایی که داستان بسیار شبیه به هیولای فرانکنشتاین بود، بنابراین این دو را با هم ادغام کردیم و یک کار فیزیکال از آن استخراج شد.»
او ادامه داد: «هر کاری برای خودش ویژگیهایی دارد که در سایر آثار دیده نمیشود. این کار تنها کاری است که به شکل فیزیکال به صحنه میرود و به یک داستان کلاسیک واقعی اشاره میکند و این میتواند برای مخاطب کنجکاویبرانگیز باشد. انسان اگر به قدرت برسد میتواند کارهای بسیاری انجام دهد که گاهی اوقات ترسناک است.»
این کارگردان یزدی همچنین درباره بازیگران خود گفت: «این کار شش بازیگر دارد که پنج نفر آنها معلول ذهنی هستند. از آنجایی که در مورد معلولین ذهنی اگر فاصلهگذاری وجود داشته باشد، باید همه چیز از ابتدا آغاز شود، برای همین ما تقریبا طی مدت یک ماه فشرده تمرین داشتیم تا بازیگران آماده اجرا شدند. کل کار المان و اکسسوار است و از دکور به شکل حجم استفاده نکردیم. علاوه بر این در کل کار دیالوگ داریم و باقی بر اساس موسیقی و فرم پیش میرود.»
وائلی در ادامه افزود: «ما جشنواره منطقهای معلولین را داریم و بعد از آن جشنواره بینالمللی معلولان که چون ردیف بودجه برایش تعریف نمیشد چند سال یک بار برگزار میشد و حالا هم که دیگر برگزار نمیشود؛ بنابراین ایجاد بخش فراگیر در جشنواره تئاتر فجر که به همت اداره کل هنرهای نمایشی و همراهی سازمان بهزیستی رقم خورد، اتفاق بسیار خوبی است برای معلولین، چراکه منجر به کشف استعدادها میشود. برخلاف تصور عامه معلولین توانایی بسیار بالایی دارند و باید از آنها به خوبی استفاده شود. بخش فراگیر شامل محدودیتهای زیادی است بهخصوص که برخی از معلولین نیاز به همراه دارند و خودشان به تنهایی قادر به انجام کار نیستند و از آنجایی که تعداد نفرات کم است، ما اجازه استفاده از نیرو برای تدارکات در پشت صحنه نداریم. این درحالیاست که برخی از بازیگران حتی قادر به پوشیدن لباس خودشان نیستند و باید حتما یک همراه به آنها کمک کند و این محدودیت دست و پای ما را بسته است. امیدوارم در سالهای آینده به این نکات نیز توجه شود تا بتوانیم شاهد اتفاقات خوبی در حوزه تئاتر فراگیر باشیم.»
چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر با ریاست کاظم نظری و دبیری مهدی حامدسقایان، از 27 دی تا 12 بهمن 1402 در تهران در حال برگزاری است.